Bepaalde ziekten en levensstijlen kunnen de kans op hart- en vaataandoeningen aanzienlijk vergroten.

Wat zijn cardiovasculaire risicofactoren?

Sommige aandoeningen en bepaalde levensgewoonten kunnen de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk vergroten. Deze aandoeningen en slechte gewoonten worden cardiovasculaire risicofactoren genoemd.

Zijn hoge bloeddruk, suikerziekte, verhoogd cholesterol, enz. risicofactoren?

Ja. Deze drie aandoeningen hebben een negatieve invloed op het hart en de slagaders in het hele lichaam. Hierdoor kunnen de nieren, de ogen, de hersenen, de benen en ook het hart worden beschadigd.

Andere risicofactoren:

Roken

• Roken verhoogt de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. Slechts 3 jaar na volledige rookstop is het verhoogde risico verdwenen.

Voeding: ik eet niet te vet, niet te zout en niet te zoet

• Een overmatige inname van dierlijke vetten (vooral vleeswaren) veroorzaakt een overmaat aan slecht cholesterol (LDL) in het bloed dat zich ophoopt in de wanden van de slagaders en deze kunnen verstoppen.
  • Een overmatige inname van zout bevordert hypertensie (hoge bloeddruk).
  • Een overmatige inname van zoete voedingsmiddelen bevordert het ontstaan van diabetes.

Leeftijd, geslacht en familiegeschiedenis

• Mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Het risico begint op 60 jaar voor vrouwen en op 50 jaar voor mannen.
  • Personen die een naast familielid (moeder/vader, broer/zus, zoon/dochter) hebben die een hartinfarct heeft gehad of die is overleden na een hartprobleem, lopen een groter risico voor hart- en vaatziekten.

Leefstijl

• Een te hoog alcoholgebruik heeft een negatieve invloed op de slagaders en op de bloedsomloop in het algemeen.
  • Overgewicht bevordert hypertensie en diabetes.
  • Onvoldoende beweging is een bijkomende risicofactor.

Leeftijd, roken, alcohol, diabetes, hypertensie, te veel slecht cholesterol, overgewicht en erfelijkheid verhogen de kans op hart- en vaatziekten. Dit risico is sterk verhoogd wanneer deze factoren samen voorkomen. Een regelmatige controle van uw gezondheid en een gezonde leefstijl verlagen de kans op hart- en vaatziekten.