Astma

Astma is een chronische ontstekingsziekte van de luchtwegen, die op elke leeftijd en bij iedereen kan voorkomen.

Wat is de oorzaak van astma?

Hoe kan astma zich manifesteren?

Astma veroorzaakt:

• piepende ademhaling.
  • een drukkend gevoel op de borst.
  • kortademigheid.
  • hoest, vooral ‘s nachts, ‘s ochtends vroeg of bij inspanning.

De intensiteit en frequentie van deze verschijnselen wisselen per persoon en met de tijd van het jaar. Ze kunnen in aanvallen komen of slepend zijn. Ze houden vanzelf of na behandeling op.

Wat kan de astma in gang zetten?

• Allergieën: pollen van grassen en bomen, bepaalde voedingsmiddelen, huisstofmijt, kakkerlakken, huisdieren, schimmel.
  • Roken.
  • Infecties: bronchitis, griep, infecties in keel, neus of oren …
  • Weer: kou, mist.
  • Irriterende stoffen: parfum, spuitbussen, oplosmiddelen, verf, milieuvervuiling, irriterende stoffen op het werk.
  • Emoties, stress.
  • Bepaalde geneesmiddelen (aspirine, niet-steroïde ontstekingsremmers, bètablokkers).

Hoe zal de astma bij mij verlopen?

We kunnen het niet genezen, maar astma kan eenvoudig onder controle gebracht worden, zodat u normaal kunt leven.

COPD

COPD is een chronische longziekte. Chronisch betekent dat het blijvend is. De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Longziekte).

Als u COPD heeft ademt u moeilijker omdat uw longen beschadigd zijn. U heeft minder zuurstof. Daardoor kunnen normale dingen lastig zijn. Zoals traplopen, boodschappen doen of aankleden.
Uw longen kunnen niet voldoende zorgen voor een goede ademhaling. Vergelijk het met een tankwagen waar zo’n tienduizend liter zuurstof in kan. Een gezonde volwassene heeft ongeveer die hoeveelheid zuurstof per dag nodig. Bij COPD lukt het soms maar om een halve tankwagen per dag in- en uit te ademen.

Chronische bronchitis of longemfyseem

COPD is een verzamelnaam voor:

• Chronische bronchitis
    Bij chronische bronchitis zijn uw bronchiën steeds ontstoken. De bronchiën zijn de vertakkingen van uw luchtpijp naar uw longen. Daardoor maakt uw lichaam meer slijm aan en is ademhalen lastiger.
  • Longemfyseem
    Bij longemfyseem of emfyseem gaan er langzaam longblaasjes verloren. De longblaasjes zorgen ervoor dat zuurstof na het inademen in uw bloed komt. En dat u afvalstoffen weer kunt uitademen. Hoe minder longblaasjes er zijn, hoe moeilijker dit wordt. Hierdoor kunt u het benauwd krijgen.

De meeste mensen krijgen pas na hun veertigste COPD. Bijna altijd is roken de oorzaak. Roken of meeroken beschadigt de longen ernstig. Daardoor kunnen longziekten zich gemakkelijker ontwikkelen.

Andere oorzaken van COPD

• astma, longontsteking en andere longziekten.
  • erfelijke ziekten.
  • schadelijke stoffen, zoals houtstof, lijm en verfdampen.
  • luchtvervuiling, bijvoorbeeld door fijnstof.

De beste behandeling voor u: zorgplan
Uw behandelaars zijn bijvoorbeeld de huisarts, praktijkondersteuner, longarts en longverpleegkundige. De samenwerking tussen dit team van behandelaars wordt ‘ketenzorg’ genoemd. Het is de bedoeling dat het team samen met u een behandelplan of zorgplan opstellen.

Goed om weten!
In Nederland lijden meer dan 0,5 miljoen mensen aan astma. Een derde daarvan zijn kinderen. Iets meer dan 3% van de volwassenen lijdt aan astma. Ongeveer 5% van de kinderen in het basisonderwijs en 4% van de jongeren van 13-14 jaar wordt erdoor getroffen. Bij jongens komt het bijna 1,5 keer zo vaak voor dan bij meisjes.